Twee promoconcerten goed geslaagd!

Bij een ‘AMT promoconcert’ is het uitgangspunt dat de AMT leerling zelf verantwoordelijk is voor de programmering, organisatie, publiciteit en presentatie van het concert.
Klarinettiste Léa Hemmerlin en violiste Merel van der Meulen hebben hun AMT promoconcerten op voortreffelijke wijze georganiseerd.
Zaterdagavond 14 februari in de Michaelkerk in De Bilt en zondagmiddag 15 februari in de Lokhorstkerk te Leiden vonden twee promoconcerten plaats.
Voor volle kerkzalen en een meer dan enthousiast publiek presenteerden en speelden Léa en Merel samen met een aantal mede-AMT’ers een afwisselend en muzikaal sprankelend programma.

Zo ging het programma van start met het dromerige ‘Chanson pour Nathalie’ van de Franse componist Pierre Max Dubois, heerlijk sfeervol gespeeld door Merel, Léa en pianiste Hilde Stolker. Daarna volgde van de Italiaanse componist Gioacchino Rossini een introductie, thema en variaties op opereske wijze virtuoos uitgevoerd door Léa en Hilde. Het hier op volgende onstuimige, romantische eerste deel uit de vioolsonate van de Engelse componist Edward Elgar was in goede handen bij Merel en Hilde. Voor de pauze werd gitarist Ruben Silva Kas geïntroduceerd om samen met Léa zwoele ritmische Argentijnse klanken te vertolken met composities van Astor Piazzolla. Met deze opzwepende muziek, aanstekelijk uitgevoerd, ging het publiek uitgelaten de pauze in.

Na de pauze ging het programma verder met het eerste deel van de sonate nr. 18 voor viool en piano van de Oostenrijkse componist Wolfgang Amadeus Mozart, uitgebalanceerd gespeeld door Merel met Hilde die de pianopartij, vaak belangrijker dan de vioolpartij bij Mozart, mooi delicaat maar ook goed aanwezig en alert neerzette. Saxofonist Wytze de Swart werd vervolgens geïntroduceerd om samen met Léa een duo van de Amerikaanse componist Gregory Wannamaker te spelen. Een berustende elegie en een swingend scherzo, beide delen spannend uitgevoerd met veel kleurlagen was het resultaat. Ook spannend, maar met een uit een heel andere windstreek verkregen muzikale taal, kreeg het publiek duo nr. 2 voor viool en cello van de Tsjechische componist Bohuslav Martinů voorgeschoteld waarvoor cellist Jan Oppelaar was uitgenodigd om dit samen met Merel te spelen. Na een langzaam deel vol kenmerkende Tsjechische kwellende klankkleuren volgde een ritmisch virtuoos deel met goed uitgevoerde afwisselende accenten. Voor het laatste onderdeel van het programma werd pianist Hendrik Oppelaar naar voren geroepen om samen met Léa en Merel een deel uit het trio voor klarinet, viool en piano van de uit Armenië afkomstige Sovjet-Russische componist Aram Khachaturian uit te voeren. Ook hier wisten de uitvoerenden raad met het op sfeervolle wijze vertolken van de zogenaamde ‘couleur locale’ waar deze composite om vraagt.

Na een staande ovatie voor alle musici op het podium werd het programma afgesloten met een toegift door Léa en Merel.
Het publiek werd na afloop getrakteerd op een hapje en een drankje waarbij de mogelijkheid goed benut werd om met de musici nog lang na te praten, hierbij muzikaal ondersteund door een jazztrio met Wytze.

programma_14-15-02-15

Reageren is niet (meer) mogelijk.