Algemeen

Scholen en conservatoria gesloten: online lessen

Door: 2 april 2020 No Comments

Nu alle leslocaties gesloten zijn vanwege de coronacrisis, is naarstig gezocht naar alternatieve middelen om de leerlingen toch les te kunnen blijven geven. De AMT vindt het zeer belangrijk dat de lessen kunnen blijven doorgaan en dat de leerlingen contact houden met hun docent. Dat geldt voor zowel de individuele hoofdvaklessen als de theorielessen die in groepsverband plaatsvinden.

Het alternatief is gevonden in het geven van online lessen. Via programma’s als Skype, Zoom, FaceTime of Microsoft Teams (voor groepslessen) kunnen docenten met hun leerlingen beeldbellen. Docenten kunnen hun leerlingen op die manier toch nog zien en horen, nieuwe opdrachten geven en de vinger aan de pols houden.

Lesgeven via een scherm vergt een andere aanpak dan het live lesgeven. Het geluid klinkt vaak metalig en nuances in klank zijn niet te horen. De docent kan de leerling bovendien niet aanraken of minutieus observeren, waardoor het moeilijker is om te zien of er spanningen in het lichaam optreden bij het musiceren. Werken aan klank en techniek is dan ook lastiger. Over het algemeen hebben korte lessen en dan 2x per week meer effect dan lange lessen. Tussendoor een filmpje opsturen, via bijvoorbeeld YouTube, is ook een goede manier om de aandacht over de week en de beeldschermen te verdelen. Veel docenten ervaren het als vermoeiend om een hele dag achter een beeldscherm te zitten.

Daarentegen is er bij de groepslessen een onverwacht voordeel in het lesgeven via beeldscherm: van groepsdynamiek die tot eventuele ordeproblemen zou kunnen leiden is via beeldbellen geen sprake.

Voor zowel docenten als leerlingen is het jammer dat de concerten niet door kunnen gaan. Naar een concert toewerken geeft altijd een extra dimensie aan het studeren en het lesgeven. Dat staat nu helaas tijdelijk op een lager pitje.

De docenten ervaren echter ook dat het noodgedwongen thuiszitten de leerlingen gunstig beïnvloedt: ze zijn veel rustiger, minder moe en hebben meer tijd om te studeren. Hun reistijd naar school kunnen ze nu immers besteden aan de muziek.

Zo is er gelukkig ook een positieve kant te vinden in deze periode van “intelligente lockdown”.