Tijdens de audities van 24 en 25 juni jl. zijn 8 nieuwe leerlingen aangenomen. Dit zijn:
– Steffie de Konink (altviool) bij Julia Dinerstein
– Loran Sahin (piano) bij Marjès Benoist
– Floortje Dowgwillo (fluit) bij Aldo Baerten
– Julian van der Linden (saxofoon) bij Johan van der Linden
– Eline Schoonhoven (viool) bij Liesbeth Ackermans
– Emma Naegele (cello) bij Lenian Benjamins
– Dario Hulsing (viool) bij Liesbeth Ackermans
– Camille Bergsma (cello) bij Larissa Groenveld
25 juni jl. werd afscheid genomen van 8 AMT’ers. Dit vond plaats tijdens het traditionele slotfestijn met muziek en eten, deze keer in Tull en ’t Waal ten huize van de familie Van Nee.
Ruben Silva Kas, Wytze de Swart, Jorian van Nee, Yuri Shundyak, Jan Oppelaar, Neill van Steenpaal, Isaure Vorstman en Loes van Oosterhout gaan allen hun studie vervolgen, privé of aan een conservatorium in binnen- of buitenland.
Maandag 18 april vond het traditionele Koningsdagconcert plaats in theater De Spiegel in Zwolle in het bijzijn van koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Beatrix. Gitarist Ruben Silva Kas mocht samen met het Dudok Kwartet en danseres Maria Robles een bijdrage leveren aan dit bijzondere concert. Het Koningsdagconcert wordt woensdag 27 april vanaf 20:25 uur uitgezonden op NPO 2. Kijk voor meer informatie op: http://www.koninklijkhuis.nl/actueel/nieuws/2016/03/29/koningsdagconcert-in-zwolle.
Dinsdagavond 26 april is Ruben uitgenodigd om op Radio 4 te spelen en te worden geïnterviewd n.a.v. dit concert.
Uitzending gemist? Bekijk hier het Koningdagconcert 2016.
Aliza Farber (saxofoon) heeft afgelopen weekend een derde prijs gewonnen tijdens het ‘International Saxophone Competition for saxophone students under the age of 21’, in de leeftijdscategorie 1 (t/m 15 jaar).
Het concours is georganiseerd door het ‘European Saxophone Forum’, opgericht door de ‘Wroclaw Division of the Society of Polish Artist Musicians’, de ‘Karol Lipiński Academy of Music’ in Wroclaw en de ‘Karol Szymanowski General Primary and Secondary Music School’ in Wrocław (Polen).

Concert: INTERFERENCE by Wytze de Swart and friends (Academie Muzikaal Talent).
13 febr. 2016, Doopsgezinde kerk. Oude gracht 270, Utrecht.
Nothing is impossible, it’s just an awful lot of work……!
At the beginning of he concert the audience got a small plate with four little sweets. The idea was to eat the sweets with different taste on special moments during the concert. The moment you had to eat was point-out in the beautiful program.
This farewell concert of the AMT was based on Wytze’s idea that a concert is more than listening to a row of pieces. A concert is a total experience of smell, taste, visual and auditive aspects. In this concert he shows us that. In this perspective it was more a show than a concert.

Starting with the incredible beautiful Bach fugue BWV 1080, Contrapunctus no.1 the concert was set. I saw no name of the quartet so I think it was the ‘ New Utrecht Saxophone Quartet’ who played wonderful. So in balance and in style. The young quartet had some trouble with the last cord but this was taken over directly by the deep tone of violist Yuri Shundyak starting the Marc Eychenne trio with Peter Sluijs on the piano. Here I missed the warm and colorful sound of a grand-piano. But very understandable considering the complex organization of this concert and the costs to hire a grand-piano. Wytze joined them later very smooth with his warm velvet sound. A beautiful crossfade. The whole concert was like this, all the pieces where linked together. This way you get the long line of the total experience idea. In general that worked, but because all the pieces had the same kind of length sometimes the concentration was gone. Than the not planned applause relieved the tension. Maybe you get a better balance with pieces of different length.
In the trio on Marc Eychenne your hear the deep love for the violin of the Algerian composer. As a violinist he knew how to write for his instrument. The saxophone was also sounding as a violin or is that the way Wytze played! This pieces was linked to the for me unknown Karel Arnoldus Craeyvanger. What a beautiful name! Played by Ruben Silva Kas on guitar. After that the famous Bartók solo sonate by Yuri also like Ruben, played on the balcony of the beautiful and warm church.
The tone of Yuri is very full, sometimes in the Bartók I needed more nuances, but his technical skills are superb. The solo sonate was written for Yehudi Menuhin in New York where Bartók underwent treatment for leukemia. It is a killer piece for violinists with all the specific technics and typical Hungarian folk intervals and harmonies.
After this highlight Wytze played his excellent highlight, Interference and made this into a big succes with a lot of bravo’s from the audience.
Nice was that Wytze programmed this concert with pieces in different settings. The saxophone was not always in the picture that gave a splendid nuance to the total experience.
The role of Wytze last night was special one. Wytze was; artistic director, programmer, producer, entrepreneur, musician, initiator, host, conductor, arranger, communicator and networker. An example for many of us!
When you organize a complicated concert like this there is always a danger of things going wrong. That was no problem for the the audience who was there in big numbers, a full house, sorry church!
Magic for me was the dancing of Marilou Hemmerlin on the minimal music of Marc Mellits. Mellits continues the tradition of Steve Reich, Philip Glass and Arvo Pärt but than with his own pop- and new-age harmony. Hella Termeulen song a great de Falla and Melle, Yuri and Peter toke some very exciting risks with the Rachmaninoff. When you don’t take a risk in live you never win.
Wytze took a risk and he and friends won! Celebrating in the last piece of Villa Lobos. The Brazilian composer who loved Bach so much. And so the circle of Bach in the beginning of the concert is completed.
A very special thing that Wytze at the age of 19 brought all those things together in a wonderful show with video-art, poetry, dance and music.
I want to taste more!
Bravi!
Written by: Johan van der Linden
14 februari 2016 heeft Aliza Farber (saxofoon) een eerste prijs van ‘De Muziekwedstrijd’ gewonnen.
De Muziekwedstrijd is een online onderdeel van het Prinses Christina Concours bedoeld voor kinderen tot 12 jaar.
‘Interference’ had saxofonist Wytze de Swart zijn afscheidsconcert van de AMT gedoopt. En interfereren deed het. Het publiek werd getrakteerd op een totaalbeleving waarin bijna alle zintuigen actief werden betrokken, inclusief smaak!
De intieme ruimte van de Doopsgezinde Kerk in Utrecht werd ten volle benut. Opeens klonken van achteren de prachtige klanken van Bachs Die Kunst der Fuge, gearrangeerd voor saxofoonkwartet. Vloeiend was de overgang naar trio voor viool, saxofoon en piano van Marc Eychenne voor het altaar gespeeld. Geprojecteerde beelden veranderden beide zijden van de kerk in weidse meren. Verrassend was de overgang naar werk van Craeyvanger door gitarist Ruben Silva Kas en vioolsonate no. 2 van Bartók door Yuri Shundyak was voorzien van een hapje zoete fudge; een bijzondere combinatie. Beiden speelden op het bovenportaal, een hemels effect. Hierna kon Wytze helemaal los in zijn jazzy saxofoonvariaties in met recht het titelstuk Interference voor saxofoon en tape. Hierbij hoorde de zoetzure smaak van gedroogde cranberries, het sneeuwbeeld van een tv en wapperende kleding aan de waslijn. Haar gedicht HAP! droeg Daniëlle Meuleman voor onder begeleiding van de klanken van Dufay, door Wytze gearrangeerd voor saxofoontrio.
Na de pauze was de vloer (letterlijk) voor danseres Marilou Hemmerlin die op sierlijke wijze Mellits’ Mara’s Lullaby vertolkte, begeleid door een zout hapje. Bij de laatste maten werd zij in slaap gewiegd door de zang van Hella Termeulen, die vervolgens de avond samen met Ruben Silva Kas van een Spaans tintje voorzag met drie vurige Canciones populares van De Falla. Het krachtige Trio Elégiaque no. 1 van Rachmaninoff werd gekruid met een stukje gember en een eindeloos voortglijdende spoorbaan. Villa Lobos’ Bachianas brasileiras zorgde voor een bruisende afsluiting door strijkers en saxofonisten.
Pieternel Tils heeft 6 februari 2016 tijdens de finale van van het Nederlandse Vioolconcours Davina van Wely (14 t/m 17 jaar) de eerste prijs en een solo-optreden met Combattimento gewonnen.
Het ensembleweekend van 30 en 31 januari 2016 in Akoesticum te Ede werd afgesloten met een geslaagd optreden.
Foto’s: R. van Nee
Het Nederlandse Vioolconcours, met o.a. de categorie Davina van Wely (14 t/m 17 jaar), is volop aan de gang.
Pieternel Tils (viool) en Vera Beumer (viool) zijn beiden door naar de halve finale. Deze zal 30 januari plaatsvinden in TivoliVredenburg te Utrecht.
Vera Beumer (viool) ontving 10 januari 2016 te Enschede een eerste prijs in categorie 1 (12 t/m 14 jaar) tijdens de regionale finale Oost van het Prinses Christina Concours.
Een foto-impressie van het kerstconcert 2015 met het Oudenbosch’ Mannenkoor, waarmee Yuri Shundyak (viool) en Erika Waardenburg (harp) optraden in de Kapel van St. Louis te Oudenbosch.
Zoals leerlingen komen en gaan bij de AMT, zo is er ook sprake van een wisseling van de wacht binnen het bestuur. Twee bestuursleden vertrekken: Hans Neuburger en Joost Westerveld.
Hans Neuburger is bestuurslid geweest vanaf het prille begin (augustus 2003). Hij was een zeer betrokken bestuurder, niet alleen functionerend als bestuurslid tijdens de bestuursvergaderingen, maar tevens betrokken bij vele activiteiten van de AMT. Hij was lid van de examencommissie; hij was ensembledocent en hij assisteerde vaak bij optredens van de leerlingen. Bovendien weet hij als docent met veel animo het vak muziekgeschiedenis vorm te geven (deze functie blijft hij overigens houden). Wij zijn hem veel dank verschuldigd.
Joost Westerveld heeft aangegeven dat hij zijn bestuurslidmaatschap van de AMT niet meer kan combineren met zijn directeurschap van Amsterdam Sinfonietta. Ook al is Joost dan niet zo lang bestuurslid geweest (bijna 5 jaar), wij hebben met genoegen mogen ervaren hoe hij met kennis van zaken vruchtbare bijdragen leverde aan de discussies in het bestuur.
Twee nieuwe bestuursleden treden aan: Frans Joseph Rouppe van de Voort en Peter Stotijn.
Frans Joseph Rouppe van der Voort is actief in het bedrijfsleven als ‘systems engineer’ op het terrein van productontwikkeling, beschikt over een groot netwerk en is bovendien een actief musicus.
Peter Stotijn is musicus en zeer ervaren conservatoriumdocent contrabas. Bovenal is hij zeer goed bekend en vertrouwd met het lesgeven aan jong muzikaal talent.
Wij heten onze nieuwe bestuursleden van harte welkom en hopen met hen een goede AMT-toekomst tegemoet te gaan.
RFO/AMT-ORKEST: EEN UNIEKE SAMENWERKING
Leerlingen van het AMT-orkest traden gezamenlijk op met professionals van het Radio Filharmonisch Orkest (RFO) o.l.v. dirigent Manuel Visser. AMT-leerlingen werden gecoacht door leden van het RFO, volgens het aloude meester-gezel model.
Op het programma 22 november 2015 in het Muziekcentrum van de Omroep (MCO) te Hilversum stonden werken voor solist en orkest en een symfonie, uitgevoerd door twee AMT-leerlingen en het RFO/AMT-orkest. De jonge AMT solisten waren violisten Vera Beumer en Yuri Shundyak.
Dit was het tweede samenwerkingsproject tussen het RFO en de AMT.
Bekijk en luister een halve minuut Schuberts Vijfde Symfonie.
Tijdens het Peter de Grote Festival 2015 heeft Vera Beumer (viool) de HJSO solistenprijs mogen ontvangen. Zij zal uitgenodigd worden om te soleren met het Haydn Jeugd Strijkorkest.
Het televisieprogramma Podium on Tour van de NPO op 2 besteedde 19 juli 2015 aandacht aan activiteiten rondom het Peter de Grote Festival.
In deze uitzending krijgt Vera Beumer (viool) een masterclass van violiste Emmy Verhey, en speelt een deel uit Mendelssohns Vioolconcert in e.
Bekijk de uitzending.
Op de valreep is per september Loes van Oosterhout (cello) toegelaten. Zij zal gaan studeren bij Larissa Groeneveld.
Tijdens de afgelopen audities die plaatsvonden op 19 en 20 juni 2015 zijn vijf nieuwe leerlingen aangenomen. Dit zijn:
Femke van den Bergh (klarinet)
Aliza Farber (saxofoon)
Mathilde Groen (viool)
Elisabeth van Vliet (piano)
Isaure Vorstman (piano)
In september gaan zij van start bij de AMT.
Zondag 5 juli werd op het AMT slotfeest, dit keer voortreffelijk georganiseerd door en bij de familie Sweegers te Tilburg, op officiële wijze afscheid genomen van 9 AMT’ers die elders verder (zijn) gaan studeren. Erika Waardenburg reikte de AMT certificaten uit.
Johan Wiersma (accordeon) gaat verder studeren aan het conservatorium in Arnhem
Valerie Schönen (viool) gaat verder studeren aan het Rotterdams Conservatorium
Léa Hemmerlin (klarinet) gaat verder studeren aan het Utrechts Conservatorium
Fransien Paananen (cello) gaat verder studeren aan het conservatorium in Helsinki
Michelle Sweegers (harp) gaat verder studeren aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen
Merel van der Meulen (viool) gaat verder studeren aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag
Anastasia Fridman (viool) gaat verder studeren aan het conservatorium in Aken
Thomas Zonderop (cello) gaat verder studeren bij zijn leraar Ran Varon
Anneke de Hoop (zang) gaat zich naast zang richten op theater en flamencodans
Bij een ‘AMT promoconcert’ is het uitgangspunt dat de AMT leerling zelf verantwoordelijk is voor de programmering, organisatie, publiciteit en presentatie van het concert. Harpiste Michelle Sweegers organiseerde en presenteerde dit keer het concert op zondag 5 juli 2015 in Cultureel Centrum De Schalm in het naast Tilburg gelegen dorp Berkel-Enschot. Zoals gebruikelijk bij deze concerten speelde Michelle zelf een muzikale hoofdrol bijgestaan door mede AMT’ers en, verrassend op dit concert, door het uit België (Sint-Niklaas) afkomstige dansgezelschap ‘Compagnie Les Coryphées’.
Het concert werd vrolijk geopend met het eerste deel van het bekende harpconcert in A van de 18e eeuwse Oostenrijkse componist Karl Ditters von Dittersdorf. Michelles medespelers waren de violisten Merel van der Meulen, Brit Issa Rijnen, Valerie Schönen, Vera Beumer, violiste Anastasia Fridman voor deze gelegenheid op de altviool en de cellisten Jan Oppelaar en Thomas Zonderop.
Hierna volgde Michelle met haar harp als solo instrument met twee intieme, sprankelende stukken met sporen uit uit de ‘late romantiek’ en begin twintigste eeuw van de Franse componisten Gabriel Pierné en Carlos Salzedo.
Ook in Franse sferen, maar dan anders, was het op persoonlijke herinneringen geïnspireerde trio ‘Hommage à Elisabeth Fontan-Binoche’ van Sandrine Luzignant uitgevoerd door Michelle, klarinettiste Léa Hemmerlin en cellist Jan Oppelaar. Léa en Michelle vervolgden met een duo ‘Una voce poco fa’ uit de opera ‘Il barbiere di Siviglia’ van de Italiaanse componist Gioachino Rossini. Het programma voor de pauze werd afgesloten met de ontroerende Drie Russische Liederen van Michail Glinka voor harp, viool en cello uitgevoerd door Michelle, Brit Issa Rijnen en Jan Oppelaar.
Na de pauze was er een, speciaal voor dit concert ontwikkeld, bijzonder optreden van 4 dansers van de ‘Compagnie Les Coryphées’ met een ballet op het ‘Celtic Concerto’ van de uit Wales afkomstige harpiste Catrin Finch, uitgevoerd door een orkestje van AMT’ers. De dansers waren Eline Verstraeten, Hanna Behiels, Annelies Matton en Kara Gemoets. De choreografie werd bedacht door Eline verstraeten. Léa en Michelle speelden vervolgens als klarinet-harp duo de suite ‘Victorian Kitchen Garden’ van de Engelse componist Paul Reade.
Ook verrassend dit concert was een optreden van Michelle op een elektrische harp als duo met de cello van Jan Oppelaar. Een afwisselend meditatief en dan weer geagiteerd stuk van de Amerikaanse Deborah Henson-Conant.
Het concert werd majestueus afgesloten met het beroemde ‘The Arrival of the Queen of Sheba’ van barokcomponist Georg Friedrich Händel, uitgevoerd door Michelle met het voltallige, speciaal voor dit programma samengestelde orkest van mede AMT’ers.
Een waardige afsluiting van een evenzo waardig middagconcert.
Het Radio Filharmonisch Orkest (RFO) heeft de AMT uitgenodigd aan een uniek samenwerkingsproject deel te nemen. AMT-leerlingen werden gecoacht door leden van het RFO, volgens het aloude meester-gezel model.
Op het programma 14 juni 2015 in het Muziekcentrum van de Omroep (MCO) te Hilversum stonden werken voor solist en orkest, uitgevoerd door drie AMT-leerlingen en begeleid door het Muzikaal Talent Orkest. De jonge AMT solisten waren pianist Jorian van Nee, klarinettiste Léa Hemmerlin, en cellist Jan Oppelaar. Het orkest bestaande uit AMT-leerlingen en een aantal leden van het RFO stond onder leiding van Manuel Visser.
De DVD met opnames van AMT leerlingen is nu te koop voor € 10,- (excl. verzendkosten van € 1,75).
Stuur een mail naar: info@academiemuzikaaltalent.nl om uw bestelling op te geven.
Tijdens openbare AMT concerten zal de DVD ook te koop zijn.
Op deze DVD is prachtige muziek te horen en zijn de leerlingen mooi in beeld gebracht.
In het afgelopen decembernummer van AMT magazine staat een uitgebreid verslag van de totstandkoming van deze DVD.
Zondag 26 april was het zover: de Nationale Finale van het Prinses Christina Concours 2015! Vanaf 14.00 uur verzorgden zes fantastische finalisten ieder een eigen optreden in het Lucent Danstheater in Den Haag.
De finalisten, waaronder Michelle Sweegers (harp) en Benjamin Farber (saxofoon) werden geselecteerd uit ruim 400 jonge muzikanten uit het hele land.
Michelle ontving in categorie 2 (15 t/m 19 jaar) een tweede prijs en Benjamin ontving in categorie 1 (12 t/m 14 jaar) een eerste prijs.
Kijk en luister naar hun optredens bij Video & radio.
Bij een ‘AMT promoconcert’ is het uitgangspunt dat de AMT leerling zelf verantwoordelijk is voor de programmering, organisatie, publiciteit en presentatie van het concert. Zo was dat ook het geval met het promoconcert, de derde in rij, georganiseerd en gepresenteerd door celliste Fransien Paananen.
Zondagmiddag 12 april 2015 was de Zonnesteinzaal van de Muziek- en Dansschool Amstelveen het decor voor de muzikale keuze van Fransien. Zo opende zij zelf het concert met twee delen uit de suite nr. 2 in d BWV 1008 voor cello solo van Johann Sebstian Bach. Met de gevoelige, en qua uitdrukking ietwat meewarige Prelude en de dansende, stoere Allemande werd de toon goed gezet voor de rest van de middag.
Na een verbale inleiding van Fransien waarin zij haar medespelers introduceerde werd het concert vervolgd met muziek van de Italiaanse gitarist en componist Mauro Giuliani. Gitarist Ruben Silva Kas, violiste Brit Issa Rijnen, en Fransien waren verantwoordelijk voor twee delen uit de Serenade op. 19 voor gitaar, viool en cello. Muziek vol hoffelijke mediterrane klanken.
Hierna mocht Fransien soleren in het beroemde celloconcert van Édouard Lalo, orkestraal bijgestaan door pianiste Hilde Stolker. Het eerste deel, de Prelude, werd mooi stoer en romantisch uitgevoerd.
Brit Issa, Fransien en Hilde vervolgden als trio het programma met de Drie Russische liederen voor viool, cello en piano van ‘de vader van de Russiche muziek’ Michail Glinka. Deze liederen met als titels Elegie, Wiegenlied en Romance, in een later stadium instrumentaal bewerkt voor pianotrio, klonken zoals je van een Russische romantische ziel mag verwachten.
De eveneens Russische componist Reinhold Glière heeft sprankelende duo’s geschreven voor viool en cello. Het syncopische Scherzo uit op. 39, vol verrassende plotwendingen, werd uitgevoerd door Fransiens jongere broer Pauli Paananen op de viool met Fransien op de cello.
Als afsluiting van dit concert werden twee delen uit het trio voor klarinet, cello en piano van de Italiaanse componist Nino Rota speels en spannend uitgevoerd door klarinettiste Léa Hemmerlin, Fransien en Hilde.
Al met al kan dit derde AMT promoconcert een spannend, afwisselend concert genoemd worden!
De uitslag van de Dag van de Genomineerden is zojuist bekend gemaakt.
AMT’ers die naar aanleiding van hun optreden tijdens de Dag van de Genomineerden van de jury door mogen naar de Nationale Finale van het Prinses Christina Concours 2015 zijn:
Michelle Sweegers (harp)
Benjamin Farber (saxofoon)
De finalisten spelen op zondag 26 april 2015 in de Nationale Finale van het Prinses Christina Concours in het Lucent Danstheater in Den Haag.
De prijs voor de beste begeleider werd toegekend aan Jorian van Nee (piano).
Cellist Thomas Prechal speelde zondag 15 maart 2015 in het Muziekgebouw Eindhoven in de finale van het Archipel Muziekconcours. Uit 26 deelnemers in één leeftijdscategorie (10 tot 18 jaar) met verschillende instrumenten werden 6 finalisten geselecteerd voor deze finalemiddag.
Thomas ontving de 2e prijs.
Voor de 6e keer werd wederom het Britten Concours georganiseerd. Dit jaar het Britten Celloconcours op zaterdag 7 en het Britten Altvioolconcours op zondag 8 maart 2015. Dit alles vond plaats in de concertzaal van het ArtEZ Conservatorium in Zwolle.
Cellist Jan Oppelaar won de eerste prijs in leeftijdscategorie III (16 t/m 18 jaar).
Cellist Thomas Prechal won de tweede prijs in leeftijdscategorie I (10 t/m 12 jaar).
Afgelopen weekend won saxofonist Benjamin Farber een 2e prijs in zijn leeftijdscategorie tijdens een internationaal saxofoonconcours te Lübeck. De deelnemers werden beoordeeld door een internationale vakjury.
Bij een ‘AMT promoconcert’ is het uitgangspunt dat de AMT leerling zelf verantwoordelijk is voor de programmering, organisatie, publiciteit en presentatie van het concert.
Klarinettiste Léa Hemmerlin en violiste Merel van der Meulen hebben hun AMT promoconcerten op voortreffelijke wijze georganiseerd.
Zaterdagavond 14 februari in de Michaelkerk in De Bilt en zondagmiddag 15 februari in de Lokhorstkerk te Leiden vonden twee promoconcerten plaats.
Voor volle kerkzalen en een meer dan enthousiast publiek presenteerden en speelden Léa en Merel samen met een aantal mede-AMT’ers een afwisselend en muzikaal sprankelend programma.
Zo ging het programma van start met het dromerige ‘Chanson pour Nathalie’ van de Franse componist Pierre Max Dubois, heerlijk sfeervol gespeeld door Merel, Léa en pianiste Hilde Stolker. Daarna volgde van de Italiaanse componist Gioacchino Rossini een introductie, thema en variaties op opereske wijze virtuoos uitgevoerd door Léa en Hilde. Het hier op volgende onstuimige, romantische eerste deel uit de vioolsonate van de Engelse componist Edward Elgar was in goede handen bij Merel en Hilde. Voor de pauze werd gitarist Ruben Silva Kas geïntroduceerd om samen met Léa zwoele ritmische Argentijnse klanken te vertolken met composities van Astor Piazzolla. Met deze opzwepende muziek, aanstekelijk uitgevoerd, ging het publiek uitgelaten de pauze in.
Na de pauze ging het programma verder met het eerste deel van de sonate nr. 18 voor viool en piano van de Oostenrijkse componist Wolfgang Amadeus Mozart, uitgebalanceerd gespeeld door Merel met Hilde die de pianopartij, vaak belangrijker dan de vioolpartij bij Mozart, mooi delicaat maar ook goed aanwezig en alert neerzette. Saxofonist Wytze de Swart werd vervolgens geïntroduceerd om samen met Léa een duo van de Amerikaanse componist Gregory Wannamaker te spelen. Een berustende elegie en een swingend scherzo, beide delen spannend uitgevoerd met veel kleurlagen was het resultaat. Ook spannend, maar met een uit een heel andere windstreek verkregen muzikale taal, kreeg het publiek duo nr. 2 voor viool en cello van de Tsjechische componist Bohuslav Martinů voorgeschoteld waarvoor cellist Jan Oppelaar was uitgenodigd om dit samen met Merel te spelen. Na een langzaam deel vol kenmerkende Tsjechische kwellende klankkleuren volgde een ritmisch virtuoos deel met goed uitgevoerde afwisselende accenten. Voor het laatste onderdeel van het programma werd pianist Hendrik Oppelaar naar voren geroepen om samen met Léa en Merel een deel uit het trio voor klarinet, viool en piano van de uit Armenië afkomstige Sovjet-Russische componist Aram Khachaturian uit te voeren. Ook hier wisten de uitvoerenden raad met het op sfeervolle wijze vertolken van de zogenaamde ‘couleur locale’ waar deze composite om vraagt.
Na een staande ovatie voor alle musici op het podium werd het programma afgesloten met een toegift door Léa en Merel.
Het publiek werd na afloop getrakteerd op een hapje en een drankje waarbij de mogelijkheid goed benut werd om met de musici nog lang na te praten, hierbij muzikaal ondersteund door een jazztrio met Wytze.
Het befaamde AMT ensembleweekend vond dit keer plaats in Ede, in een onlangs door Koning Willem-Alexander geopende ruimte genaamd Akoesticum.
Vrijdagavond en zaterdagochtend werd er door velen nog gerepeteerd in het Utrechts Conservatorium. Zaterdagmiddag vertrok iedereen met de trein richting Ede op weg naar Akousticum. Daar aangekomen werden de ensembles verspreid over de verschillende studieruimtes om de nieuwe muziekstukken verder in de grondverf te zetten.
Tijdens het weekend zijn 10 AMT docenten bezig geweest met het coachen van de ensembles. Tot diep in de nacht waren in het gebouw her en der flarden te horen van mooie muziek. Het weekend werd zondagmiddag succesvol afgesloten met een eerste presentatie van de ingestudeerde werken. Veel van deze ingestudeerde muziek zal het komende jaar te horen zijn op de Nederlandse podia.
De regionale finale van het Prinses Christina Concours in Enschede vond plaats op zondagmiddag 25 januari 2015, met prijzen voor de volgende AMT-leerlingen.
* 1e prijs cat. 1 en Laureatenprijs: Benjamin Farber, saxoofoon
* Aanmoedigingsprijs: Brit Issa Rijnen, viool
* Eervolle vermelding: Thomas Zonderop, cello
De regionale finale van het Prinses Christina Concours in Den Bosch vond plaats op zondagmiddag 11 januari 2015, met veel prijzen voor AMT-leerlingen.
* 1e prijs cat. 2: Jan Oppelaar, cello
* 1e prijs cat. 2: Gióvani Kwartet; Vera Beumer, viool, Pieternel Tils, viool, Estelle Huibers, altviool en Jan Oppelaar, cello
* Ensemble Aanmoedingingsprijs en Laureatenprijs: Gióvani Kwartet
* 2e prijs cat. 2: Michelle Sweegers, harp
* 3e prijs cat. 2: Ruben Silva Kas, gitaar
* Donemusprijs voor een bijzondere vertolking van een Nederlandse compositie: Léa Hemmerlin, klarinet
* Aanmoedigingsprijs: Léa Hemmerlin, klarinet
* Eervolle vermelding: Anastasia Fridman, viool, Yuri Shundyak, viool
Het kerstconcert georganiseerd door de Academie Muzikaal Talent was ook dit jaar weer een aangenaam genoegen. Het concert vond 14 december plaats in het Utrechts Conservatorium.
Naast diverse solisten en duo’s met prachtige muziek stond het ensemblespel verder hoog in het vaandel door onder meer een uitvoering van een deel uit het strijkoctet van Mendelssohn en een deel uit een klarinetkwintet van Mozart.
Van 17 t/m 25 oktober 2014 vond in Muziekgebouw aan ’t IJ en het Bimhuis te Amsterdam de Cello Biënnale plaats. Een evenement met concerten, masterclasses, presentaties en een concours.
Het Nationaal Cello Concours is onlosmakelijk verbonden met de Amsterdamse Cello Biënnale. Nederlands of in Nederland studerend cellotalent kan zich in drie rondes presenteren aan een internationale jury.
Cellist Jan Oppelaar ontving tijdens dit concours de Aanmoedigingsprijs.
Zondag 21 september vond in het Muiderslot te Muiden het traditionele Vriendenconcert plaats. Een speciaal voor vrienden van de AMT georganiseerd concert op een bijzondere locatie.
Een strijkkwartet, een cello-piano duo, een viool-piano duo, een klarinet-piano duo, een pianokwintet en twee zangeressen speelden en zongen de sterren van de hemel. Vrienden en introducés konden na afloop van het concert met koffie in de hand op de zonovergoten binnenplaats van het Muiderslot kennis maken met de musici.
Wilt u ook vriend worden en deze concerten mee maken?
Kijk bij Vrienden hoe u zich kunt opgeven.
Wij zijn diep geraakt door het bericht van overlijden op woensdag 30 juli 2014 van ons bestuurslid Jouke van der Leest.
Jouke was sinds de oprichting van de Academie Muzikaal Talent in 2003 lid van ons bestuur. Zijn wezenlijke betrokkenheid bij het opleiden van jonge musici manifesteerde zich niet alleen in zijn functioneren als bestuurslid, maar ook in andere hoedanigheden, als voorzitter van de examencommissie en als begeleidend docent bij de ensembleweekends van de AMT.
Een beminnelijk mens, maar ook een gedreven inspirator is van ons heengegaan.
Wij zijn hem zeer dankbaar voor zijn vriendschap en zijn niet aflatende steun aan de ontwikkeling van de AMT.
31 mei 2014 vonden in Utrecht audities plaats voor de Academie Muzikaal Talent. De AMT mag maar liefst 8 nieuwe leerlingen verwelkomen. Aangenomen zijn: Papillon Boddeke (viool, 14 jaar), Brit Issa Rijnen (viool, 14 jaar), Thomas Zonderop (cello, 15 jaar), Mark Schuttelaars (piano, 9 jaar), Hendrik Oppelaar (piano, 14 jaar), Hella Termeulen (zang, 15 jaar), Benjamin Farber, (saxofoon, 11 jaar) en Wytze de Swart (saxofoon, 17 jaar).
Zondag 11 mei 2014 vond het traditionele AMT Moederdagconcert plaats in de Fentener van Vlissingenzaal van het Utrechts Conservatorium.
Op uiteenlopende instrumenten werden werken gespeeld van Thomas, Tchaikovsky, Bach, Chopin, Galliano, Achron, Kreisler, Schumann en Saint-Saëns.
Michelle Sweegers (harp), Tanja Kim (viool), Nicolas Derbez Loret de Mola (piano, gastspeler), Johan Wiersma (accordeon), Merel van der Meulen (viool), Jorian van Nee (piano), Anastasia Fridman (viool), Léa Hemmerlin (klarinet), Jan Oppelaar (cello) en Hilde Stolker (piano) speelden de sterren van de hemel in een volle zaal met enthousiast publiek.
De organisatie van het Moederdagconcert was dit jaar grotendeels in handen van AMT leerling Ruben Silva Kas, die hiermee invulling heeft gegeven aan de maatschappelijke stage die een middelbare scholier dient uit te voeren.
Bekijk meer foto’s van dit evenement
Fotografie © Ger Wijtsma
Zaterdag 9 maart 2014 vond de finale plaats van het concours Op de Stip in de grote zaal van de Philharmonie te Haarlem. Violisten Yuri Shundyak, Anastasia Fridman en Tanja Kim bereikten de finale van dit evenement. Anastasia mocht de eerste prijs en een muziekfonds prijs in ontvangst nemen.
Jan Oppelaar (cello) en Ruben Silva Kas (gitaar) bereikten zondag 12 januari 2014 de finale van het Prinses Christina Concours Zuid 1 in Den Bosch. Jan Oppelaar kreeg tijdens deze finale een derde prijs in categorie 2 (15 t/m 19 jaar) en Ruben Silva Kas een tweede prijs in categorie 1 (12 t/m 14 jaar).
Pieternel Tils (viool) werd een aanmoedigingsprijs toegekend en won tevens de Donemus Prijs voor een bijzondere vertolking van een Nederlandse compositie.
26 januari vond in Haarlem de finale van het Prinses Christina Concours West 2 plaats. Hessel Moeselaar (altviool) werd hierbij een aanmoedigingsprijs toegekend.
Tijdens de uitreiking van de prijzen van het Prinses Christina Junior Concours op zaterdag 1 februari in Diergaarde Blijdorp te Rotterdam ontving Johan Wiersma (accordeon) in categorie 2 (9 t/m 11 jaar) een derde prijs.
Aan het Gióvani Kwartet Zeist bestaande uit Pieternel Tils (viool), Vera Beumer (viool), Estelle Huibers (altviool) en Merlijn de Vos (cello) werd 23 maart een eervolle vermelding toegekend tijdens het Prinses Christina Concours West 1 te Rotterdam. De Donemus Prijs voor een bijzondere vertolking van een Nederlandse compositie werd hierbij gewonnen door Merel van der Meulen (viool).
Tijdens de nationale finale op 13 april in Lucent Danstheater te Den Haag won oud-leerling Laura Lunansky (viool) een tweede prijs in categorie 3.
Het Nederlands Klarinet Concours (NKC) vond afgelopen weekend plaats in het ArtEZ conservatorium te Zwolle. Léa Hemmerlin won een 2e prijs. Jooske van Andel won een derde prijs.
Het concours staat open voor klarinettisten van alle nationaliteiten. Er zijn meerdere categorieën waarin beoordeeld wordt.
Johan Wiersma (accordeon) won 23 maart de 1e prijs in de leeftijdscategorie t/m 15 van het NOVAM Nationaal Accordeonconcours 2014 in Muziek- en Dansschool Amstelveen. Eenmaal per jaar vindt het concours plaats.
De NOVAM (Nederlandse Organisatie Voor Accordeon en Mondharmonica) organiseert het solistenconcours voor alle accordeonisten, die zich bezig houden met klassieke en lichte muziek.
Op 15 en 16 maart 2014 vond in Zwolle het Britten Vioolconcours plaats. In categorie I (10 t/m 12 jaar) won Vera Beumer de 1e prijs. Pieternel Tils won in categorie II (13 t/m 15 jaar) de 2e prijs.
Het Britten Concours werd voor de 5e keer georganiseerd i.s.m. het ArtEZ Conservatorium door de Stichting Benjamin Britten Orkesten. Dit keer was het een concours voor violisten. Om de twee jaar is het Britten Concours een vioolconcours. In de tussenliggende jaren is het Britten Concours een cello- en een altvioolconcours. Het Britten Concours staat open voor deelnemers van 10 t/m 18 jaar die woonachtig zijn in Nederland. Er zijn verschillende categorieën voor diverse leeftijdsgroepen.
Op 27 en 28 december 2013 heeft in Dordrecht het Rosa Spier Harpconcours plaatsgevonden. Dit is een tweejaarlijks harpconcours georganiseerd door de Nederlandse Harpvereniging. Michelle Sweegers heeft in haar categorie (15 t/m 17 jaar) de 1e prijs mogen ontvangen en tevens de prijs voor de beste uitvoering van het verplichte werk.

























